חדשות

חוקרים מ"שיבא" ומ"רמב"ם" איתרו מוטציה הגורמת למחלה תורשתית נדירה

החוקרים זיהו תסמינים דומים בחולי Coats plus syndrome, ולאחר מחקר גנטי טיפלו באחד מהם עם התרופה "תלידומיד", שהביאה לשיפור במצבו

גנטיקה, ריצוף דנ"א (צילום: אילוסטרציה)

חוקרים ישראלים חשפו כי מוטציות בגן STN1 הן הגורמות למחלה תורשתית נדירה, רב מערכתית, בשם Coats plus syndrome, הפוגעת בין השאר בתפקוד הטלומרים. בראש צוות החוקרים עמדו פרופ' רז סומך ופרופ' גדעון רכבי מהמרכז הרפואי "שיבא" ואוניברסיטת תל-אביב וד"ר שרה זליג מהמרכז הרפואי "רמב"ם" והטכניון. דיווח על המחקר התפרסם בכתב העת Journal of Experimental Medicine.

הטלומרים מצויים בקצות הכרומוזומים, ותפקידם לדאוג שבזמן שיכפול הדנ"א לא יאבד מידע גנטי המצוי בקצוות הכרומוזומים. הפרעות מולדות ונרכשות הקשורות לתפקוד הטלומרים, ביניהן המחלה הנדירה Coats plus syndrome, מביאות לתסמונות קליניות הכוללות בין השאר הזדקנות מוקדמת.

מימין: פרופ' רז סומך ופרופ' גדעון רכבי (צילום: "שיבא")

מימין: פרופ' רז סומך ופרופ' גדעון רכבי (צילום: "שיבא")

חלק מהתסמינים הקליניים בדג תוקנו על-ידי שימוש בתרופה "תלידומיד". משניתן טיפול דומה לאחד החולים, נראה שיפור קליני במצבו

החוקרים מ"שיבא" ו"רמב"ם" זיהו שני חולים עם תסמינים דומים והעריכו שהם לוקים באותה מחלה.

תסמיני המחלה כללו הפרעה בהבשלת תאים במוח העצם, דימומים חוזרים ממערכת העיכול, פגיעה בכבד, מחלה בעיניים וברקמת המוח. התסמינים הללו התאימו למחלה בגן אחר, ידוע מכבר, בשם CTC1, אולם כשנבדק לא נמצאו בו שינויים גנטיים החורגים מהרצף הנורמלי. משלא נמצאה מוטציה בגן הזה, המשיכו החוקרים בניתוח גנטי מתקדם על מנת למצוא את הגורם למחלה.

בשני החולים נמצאו מוטציות בגן המקודד ל-STN1, שעובד בקומפלקס עם CTC1 וחלבון נוסף בשם TEN1, במטרה לשמור על שלמות הטלומרים. ואכן, בחולים אלו נמצאה הפרעה משמעותית בתפקוד הטלומרים ויכולת ירודה של חלוקת תאים. כדי לאשר שאכן גן זה גורם לתסמינים, יצרו החוקרים מודל של דג ה-zebrafish שבו השרו הפרעה בגן המקביל ל-STN1 בדגים.

התמונה הקלינית שהתקבלה היתה דומה להפליא למחלה הקלינית באדם ובכך חיזקה את ההנחה שהגן הזה אכן אחראי לתסמונת. בנוסף, חלק מהתסמינים הקליניים בדג תוקנו על-ידי שימוש בתרופה "תלידומיד". משניתן טיפול דומה לאחד החולים, נראה שיפור קליני במצבו.

כמו כן, במודל המעבדתי, כשהזריקו החוקרים את הגן המתוקן לתאיו של הדג החולה הם הצליחו לשפר את יכולת ההתחלקות של התאים והפחיתו במידה רבה את הפגיעה בתפקוד הטלומרים.

הגילוי המדעי, ביחד עם הטיפול הקליני הרלוונטי לחולים, הסביר פרופסור סומך, ממחיש הלכה למעשה את הגישה החשובה של "bed to bench and back", שבמהותה מתרחשת תצפית קלינית של הרופא המחייבת את החוקר לבצע ניסוי מדעי, ומתוצאות הניסוי מרוויח החולה ומתרחשת הבנה טובה יותר של התהליך הפתולוגי בגופו.

למאמר בכתב העת המדעי

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקר,  גנטיקה,  דנא,  טלומר,  המרכז הרפואי "שיבא",  המרכז הרפואי "רמב"ם",  הטכניון,  Coats plus syndrome,  אוניברסיטת תל אביב
תגובות