חדשות

פרסי מצוינות על מחקרים ביו-רפואיים לפרופ' חגי ברגמן וד"ר יעקב חנא

הפרסים, מטעם קרן משפחת רפפורט, מוענקים על תרומה מחקרית למלחמה במחלת פרקינסון ועל תכנות תאי מחודש כאמצעי לטיפול עתידי במחלות גנטיות

פרסי קרן רפפורט למצוינות בתחום המחקר הביו-רפואי לשנת 2013 יוענקו השנה לפרופסור חגי ברגמן מהאוניברסיטה העברית ולד"ר יעקוב חנא ממכון ויצמן למדע. טקס הענקת הפרס ייערך במוזיאון תל אביב לאמנות ב-13 במרס. פרס המצוינות נועד לקדם מחקר מוביל וחזון פורץ דרך וחדשני בעל השלכות טיפוליות ייחודיות ומשמעותיות לקידום בריאות האדם.

פרופסור ברגמן מהאוניברסיטה העברית בירושלים יזכה בפרס בסך 60 אלף דולר על תרומתו לחקר מחלת פרקינסון והטיפול בה. הוא פיתח הליך הנודע גירוי מוחי עמוק, שיטת טיפול נוירולוגית ופסיכיאטרית המבוססת על גירוי חשמלי ושינוי פעילות באזורים במוח. כיום זו שיטת הטיפול המרכזית לתסמינים המוטוריים של מחלת פרקינסון ולהפרעות מוטוריות אחרות המזוהות עם המחלה כמו רעד, נוקשות שרירים וקושי בתנועה. מחקריו ותגליותיו של פרופסור ברגמן תרמו לשיפור דרמטי בתפקודם ובאיכות חייהם של אלפי חולים בעולם. עד היום בוצעו בישראל מעל 400 פרוצדורות רפואיות בשיטה הזאת, 300 מהן בהשתתפות פרופסור ברגמן.

פרופסור חגי ברגמן (צילום: יח"צ)

פרופסור חגי ברגמן (צילום: יח"צ)

ד"ר חנא מהמחלקה לגנטיקה מולקולרית במכון ויצמן יקבל את הפרס (40 אלף דולר) כאות הוקרה על היותו מהחלוצים בעולם בתחום תכנות תאי מחודש וקידום השימוש בתאי גזע עובריים ככלי רפואי רב-עוצמה בשחזור תאים ורקמות, ושימוש בהם לריפוי במחלות גנטיות קשות. הרעיון שהגה הוא שניתן להשתמש בתהליך התכנות מחדש כדי לייצר תאי גזע שמקורם בתאים בוגרים של חולים במחלות גנטיות. אפשר יהיה להפעיל תאים אלו במגוון שיטות מתחום ההנדסה הגנטית, כמו החדרה או מחיקה של גנים והחדרת סמנים. באופן זה יתקבל מודל יעיל לחקר מחלות גנטיות.

ד"ר יעקוב חנא (צילום: מכון וייצמן למדע)

ד"ר יעקוב חנא (צילום: מכון וייצמן למדע)

יו"ר ועדת הפרס השנה, פרופסור עמיר לרמן מ"מאיו קליניק", אמר כי "הזוכים השנה הם בעלי הישגים מדעיים מרשימים ביותר, כל אחד בתחומו, והם יתרמו למיגור מחלות ולהקלה על סבלם של חולים רבים".
פרס קרן רפפורט בתחום המחקר הביו-רפואי הוענק לראשונה ב-2010. אשתקד זכו בו פרופסור דוד ולך על תרומתו לחקר התרופות למחלות הדלקתיות הכרוניות ופרופסור נעם סובל על תרומתו למחקר בתחום המערכות המוחיות של חוש הריח.

נושאים קשורים:  חדשות,  פרקינסון,  מחלות גנטיות,  תאי גזע עובריים
תגובות