מוגבלות שכלית התפתחותית

ישות קלינית חדשה הגורמת למוגבלות שכלית התפתחותית

החוקרים זיהו כי תסמונת מוגבלות שכלית התפתחותית הקשורה בגן FOXP1 הינה ישות קלינית עצמאית עם מנעד קליני רחב ומעורבות סיסטמית תדירה

מוטציות גנטיות (צילום: אילוטסרציה)

מוטציות בגן FOXP1י(forkhead box protein 1) גורמות למוגבלות שכלית התפתחותית (מש"ה) ופגיעה שפתית ספציפית עם או ללא מאפיינים אוטיסטיים (MIM:613670). למרות תיאורי מקרה רבים לא תואר פנוטיפ ספציפי עד כה.

החוקרים אספו מידע קליני ומולקולרי מ-25 חולים חדשים ו-23 חולים שתוארו בעבר עם פגמים ב-FOXP1. בוצעה הערכה של פעילות FOXP1 על ידי מודל לוציפראז in vitro ושל יציבות חלבון על ידי ווסטרן בלוטינג in vitro.
החולים מדגימים מש"ה, עיכוב שפתי ספציפי, עיכוב נוירומוטורי ותווי פנים אופייניים הכוללים מצח רחב וגבוה, עפעפיים מעוקמים כלפי מטה, פטוזיס ו/או בלפרופימוזיס וקצה אף בולט. הפרעות התנהגותיות ואוטיסטיות הינן נפוצות. נמצא קשר עם מלפורמציות אורוגניטליות, קרדיאליות ונוירולוגיות.

מש"ה, עיכוב נוירומוטורי, אובדן שמיעה נוירוסנסורי וקשיי האכלה קשים יותר נפוצים יותר בחולים עם מחיקות 3p אינטרסטיציאליות (14 חולים) לעומת חולים עם פגמים מונוגניים ב-FOXP1י(34 חולים). המוטציות גורמות לדיכוי שעתוק פגום ו/או יציבות חלבון מופחתת.

מסקנת החוקרים היא כי תסמונת מוגבלות שכלית התפתחותית הקשורה בגן FOXP1 הינה ישות קלינית עצמאית עם מנעד קליני רחב ומעורבות סיסטמית תדירה. מידע זה יכול לסייע באיפיון קשר גנוטיפ-פנוטיפ כאשר מפענחים מידע ריצוף גנטי שנאסף מחולים עם מש"ה ו/או פגיעה שפתית ספציפית ולהכווין בניהול קליני של החולים.

מקור:

Meerschaut, E. et al. (2017) Journal of Medical Genetics. 54(9). 613.

נושאים קשורים:  מוגבלות שכלית התפתחותית,  FOXP1,  אוטיזם,  מחקרים
תגובות