חדשות

מחקר ישראלי: חיידקים החיים בגידולי סרטן עלולים לפגוע ביעילות הכימותרפיה

חוקרים במכון ויצמן מצאו, כי זן מסוים של חיידקים הנמצאים בגידולי סרטן לבלב השבית את פעילות התרופה הכימותרפית גמציטבין; טיפול באנטיביוטיקה בעכברים עם סוג סרטן זה ונוכחות החיידק שיפרה את תוצאות הטיפול

הדמיה של גידול בלבלב (מקור: ויקיפדיה)

מחקר שנעשה במכון ויצמן איתר חיידקים המנטרלים תרופה כימותרפית נפוצה לטיפול בסרטן. לפי המחקר, חיידקים אלו תורמים לכך שחולי סרטן לא תמיד מגיבים בהצלחה לטיפולים הניתנים להם. מדובר בגורם חדש, שלא היה ידוע עד כה, המשבש את התגובה של חולי הסרטן לטיפול הכימותרפי.

דו"ח המחקר פורסם בסוף השבוע בכתב העת Science. מתוארים בו לראשונה חיידקים החיים בגידולים של סרטן הלבלב. הם מכילים אנזים המנטרל תרופה כימותרפית שכיחה הניתנת לטיפול בסוגי סרטן שונים. המחקר נעשה במודלים של עכברים. החוקרים הראו כיצד טיפול באנטיביוטיקה - הניתן בנוסף לכימותרפיה – עשוי להוביל לתוצאות טובות יותר מאשר טיפול בכימותרפיה בלבד.

המחקר נערך במעבדתו של ד"ר רביד שטראוסמן, במחלקה לביולוגיה מולקולרית ובהובלת תלמידת המחקר ליאור גלר, בשיתוף עם ד"ר טוד גולוב ומיכל ברזילי-רוקני מהמכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (MIT).

ד"ר שטראוסמן מסר: "קבוצת החיידקים שנמצאה במחקר חיה בתוך הגידולים ואף בתוך תאי הגידול. נעזרנו בשיטות שונות כדי להראות שחיידקים אלו אכן קיימים בגידולים ואינם תוצאה של זיהום הגידולים לאחר הוצאתם מהגוף. בהמשך בחנו את ההשפעה האפשרית של החיידקים על טיפול כימותרפי".

לשם כך, סיפר ד"ר שטראוסמן, בודדו חיידקים מתוך גידולים של חולי סרטן הלבלב ונבדק כיצד הם משפיעים על רגישות התאים הסרטניים לתרופה הכימותרפית גמציטבין. חלק מאותם חיידקים מנעו מהתרופה לפעול. מחקר נוסף הראה שחיידקים אלה מעכלים את החומר הפעיל של התרופה ובכך משביתים את פעילותה הרפואית.

בהמשך זוהה הגן בחיידק שאחראי לכך – cytidine deaminaseי(CDD). התברר שיש לו שתי צורות – ארוכה וקצרה. רק החיידקים הנושאים את הגן בצורתו הארוכה יכולים להשבית את פעילות הגמציטבין; לא נצפתה כל השפעה של התרופה על החיידק עצמו.

במחקר נבדקו יותר מ-100 גידולים של סרטן הלבלב בבני אדם, כדי להראות שאותם חיידקים עם CDD ארוך חיים בתוך גידולי הלבלב של המטופלים. החוקרים השתמשו בשיטות הדמיה שונות כדי להראות את החיידקים שבתוך הגידולים.

"מספר הבדיקות הרב", הוסיף ד"ר שטראוסמן, "היה נחוץ, שכן זיהומים בקטריאליים הם בעיה משמעותית במחקר מעבדתי. אירוע של זיהום בקטריאלי היה זה שפתח את הדלת בפני קבוצת המחקר. חיפשנו הוכחות לכך שתאים בריאים בסביבת הגידול הסרטני תורמים לעמידות לכימותרפיה". בעת שנבדקה השפעתם של תאים לא-סרטניים על רגישותם של תאי סרטן לכימותרפיה נמצאה דגימה שהפכה תאי סרטן הלבלב לעמידים לגמציטבין.
החוקרים איתרו את הגורם לכך בחיידק שזיהם את תרבית התאים. "הממצא המקרי הזה הוביל לגילוי כיצד החיידקים הללו מפרקים את הגמציטבין. תהינו אם גם לחיידקים אחרים מנגנון דומה להשבתת פעילות התרופה ואם ניתן למצוא חיידקים כאלה בתוך גידולים סרטניים בבני אדם".

בניסויי-המשך שנעשו במודלים של סרטן בעכברים, עם שתי קבוצות חיידקים - אלו המכילים את צורתו הארוכה של הגן CDD וחיידקים שבהם הגן הושתק - הוברר שקבוצת החיידקים שנשאה בגידולים את ה-CDD השלם גילתה עמידות לתרופה. עם זאת, לאחר טיפול אנטיביוטי, העכברים בקבוצה זו הגיבו גם הם בצורה טובה לטיפול הכימותרפי.

שאלות רבות נותרו עדיין פתוחות, ציין ד"ר שטראוסמן. "עתה נבדק האם ניתן למצוא חיידקים גם בסוגי סרטן אחרים, ואם כן, אילו השפעות עלולות להיות להם על הסרטן ועל רגישותו לתרופות אחרות, כולל משפחה חדשה של תרופות (אימונותרפיות) הרותמות את תאי המערכת החיסונית למלחמה בסרטן".

נושאים קשורים:  חדשות,  סרטן-לבלב,  חיידקים,  ניסוי,  מכון ויצמן למדע,  מחקר ישראלי,  כתב העת Science,  ד"ר רביד שטראוסמן
תגובות