תסמונת מקל-גרובר

מוטציה חדשה המעורבת בתסמונת מקל-גרובר

תסמונת מקל-גרובר (Meckel-gruber-MKS) הינה תסמונת ציליופתיה אוטוזומלית רצסיבית קטלנית. החוקרים זיהו מוטציה חדשה בגן CEP55 המעורבת בפתופיזיולגיה של המחלה

19.10.2017, 14:52
גנטיקה, ריצוף דנ"א (צילום: אילוסטרציה)

מוטציות בגנים המעורבים בקומפלקס הציליה-צנטרוזום מכונות ציליופתיות. תסמונת מקל-גרובר (Meckel-gruber-MKS) הינה תסמונת ציליופתיה אוטוזומלית רצסיבית קטלנית המאופיינת על ידי ביטוי גנטי וקליני הטרוגני ובכלל זה דיספלזיה כלייתית ציסטית, אנצפלוצלה אוקסיפיטלי ופולידקטילי. בעבודות קודמות נמצאו מספר גנים הקשורים ל-MKS ולפנוטיפים דמוי MKS אך עדיין ישנם גנים רבים המעורבים בהתפתחות תסמונות אלו שלא נמצאו.

החוקרים השתמשו בריצוף אקסום מלא (WES) על מנת לזהות את הגנטיקה של תסמונת רצסיבית אוטוזומלית החשודה כמקל במשפחה עם שני עוברים פגועים. בחינת RNA והיסטופתולוגיה בוצעה לצורך ביהור נוסף של הממצאים.

אנליזת ה-WES הובילה לזיהוי של מוטציית סלף (nonsense) הומוזיגוטית c.256C>Tי(p.Arg86*) בגן CEP55 (חלבון צנטרוזומלי שגודלו 55 קילודלתון) בעוברים הפגומים. וריאנט זה דווח בעבר בנשאים בתדירויות נמוכות ובודד במשפחה זו.

ממצאי המחקר מעידים כי CEP55 הינו חלבון צנטרוזומלי חשוב הדרוש עבור יצירת מרכז הגוף בעת ציטוקינזיס. התוצאות מרחיבות את רשימת החלבונים הצנטרוזומליים הקשורים בציליופתיות הומניות ומספקות עדות לתפקידו המשמעותי של CEP55 בהתפתחות המחלה ובאמבריוגנזה.

מקור: 

Bondeson, M.-L. et al. (2017) Clinical Genetics. 92(5), 510.

נושאים קשורים:  תסמונת מקל-גרובר,  CEP55,  MKS,  ציליה,  צנטרוזום,  דיספלזיה כלייתית ציסטית,  אנצפלוצלה אוקסיפיטלי,  פולידקטילי,  מחקרים
תגובות