חדשות

"איכילוב": שירות חדש לאבחון מחלות אוטואימוניות הפוגעות במערכת העצבים

ד"ר אבי גדות, מנהל המרפאה החדשה לאבחון וטיפול באנצפליטיס אוטואימונית, הסביר כי במקרים נדירים מה שנראה כמו מחלה נוירולוגית נובע למעשה מתסמונת אוטו-אימונית, אותה ניתן לאתר בבדיקות חדשניות

ד"ר אבי גדות (צילום: "איכילוב")

מרפאה חדשה לאבחון וטיפול באנצפליטיס אוטואימונית נפתחה בימים אלה במסגרת המערך הנוירולוגי במרכז הרפואי "איכילוב-תל-אביב". לדברי בית החולים, במרפאה ניתן לאבחן ולבדוק אם חולים הסובלים מירידה קוגניטיבית, שינויי התנהגות, הפרעות פסיכיאטריות ולעיתים פרכוסים - למעשה חולים בתסמונות אוטואימוניות הפוגעות במערכת העצבים, שהן נדירות יחסית, אך בחלקן ניתנות לטיפול. ביטויי התסמונות הללו הן תופעות הדומות למחלות ניווניות או גנטיות.

לתפקיד מנהל המרפאה החדשה מונה ד"ר אבי גדות, סגן מנהל המחלקה הנוירולוגית ב"איכלוב", שחזר עתה מהתמחות-על במרכז הרפואי "מאיו קליניק" בארה"ב, במהלכה חקר את הנושא וטיפל בחולים אלה.

"התגליות נותנות תקווה שעוד מקרים שלא ידענו לטפל בהם עד כה - יתגלו כבעלי אפשרות טיפול"

ד"ר גדות: "במחלות אוטואימוניות, המערכת החיסונית של האדם תוקפת את הגוף עצמו. כאשר המערכת החיסונית תוקפת את מערכת העצבים - מופיעים תסמינים נוירולוגיים ביניהם: ירידה קוגניטיבית, פרכוסים, שינויים בהתנהגות והפרעות פסיכיאטריות. בדרך כלל, האבחנה לחולים הסובלים מתופעות אלו היא שמדובר במחלה ניוונית או גנטית - כזו שברוב המקרים אין לרפואה פתרון מלא עבורם.

"אלא שמתברר, כי בחלק קטן מהמקרים, מדובר למעשה במחלה אוטואימונית התוקפת את המוח ודווקא היא ניתנת לטיפול.

"חשוב לציין כי המהלך של מחלות אלו איננו דומה למהלך הקלאסי של מחלות מוח ניווניות דוגמת אלצהיימר או פרקינסון. מדובר בדרך כלל במחלות המתקדמות בקצב מהיר יחסית (תוך שבועות עד חודשים) עם שילוב של תסמינים קוגניטיביים, התנהגותיים, פסיכיאטריים ולעיתים פרכוסים".

"חלק גדול מהתסמונות הללו התגלו רק בעשור האחרון. תסמונות נוספות ממשיכות להתגלות בקצב גבוה. ועם זאת התגליות נותנות תקווה שעוד מקרים שלא ידענו לטפל בהם עד כה - יתגלו כבעלי אפשרות טיפול. מדובר אמנם בקבוצה קטנה של חולים, אך עבורם מדובר בבשורה דרמטית, ואפילו סיכוי לריפוי וחזרה לתפקוד רגיל", הדגיש ד"ר גדות.

במרפאה החדשה ניתן עתה גם לגלות אם הגורם לתגובה החיסונית הוא למעשה גידול סרטני. "לעיתים כתגובה להופעת גידול סרטני, המערכת החיסונית פועלת ביתר, על מנת לנסות לתקוף את תאי הגידול. התקיפה עלולה לעיתים להוביל גם לתקיפת מערכת העצבים. במקרים אלו, אבחנה נכונה יכולה להוביל לזיהוי של גידול סרטני כבר בשלבים המוקדמים מאוד - הרבה לפני שהיה מתגלה אלמלא הופיעה התסמונת הנוירולוגית".

כחלק מפעולת המרפאה החדשה שבה נעשה האבחון מבוצעות גם בדיקות מעבדה ייחודיות. "כל המערך הזה", אמר ד"ר גדות, "מציב את המרכז הרפואי 'תל-אביב-איכילוב' בשורה אחת עם המרכזים הטובים בעולם שבהם מטפלים במחלות אלו. אני מקווה שהשיפור המשמעותי באבחון, שיוביל לטיפול נכון יותר גם יביא לריפוי של הלוקים במחלות מהסוג הזה".

נושאים קשורים:  חדשות,  מרפאה חדשה,  אנצפליטיס אוטואימונית,  ד"ר אבי גדות,  מערכת חיסונית,  המרכז הרפואי איכילוב-תל אביב
תגובות