• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

כמחצית ממטופלי הדיאליזה בגילאי 60 ומעלה בישראל בסכנה לתת תזונה

סקר שבו השתתפו חולי מחלת כליות כרונית המקבלים טיפולי דיאליזה במחלקות נפרולוגיה בשישה בתי חולים בישראל העלה ש-46.3% מהם נמצאו בסכנה לתת תזונה

מכונת דיאליזה. צילום אילוסטרציה

צוות רופאים וחוקרים ממחלקות נפרולוגיה ויתר לחץ דם בשישה בתי חולים בישראל, לצד מומחים לנושאי תזונה מהאקדמיה, דיווח במאמר שהופיע בכתב העת Nephron כי סקר שביצעו על מדגם של 378 חולים עם מחלת כליות כרונית המקבלים טיפולי דיאליזה העלה ש-46.3% מהם נמצאו בסכנה לתת תזונה.

בישראל כ-6,000 חולי דיאליזה. לערך כ-30% מהם מקבלים כמות של חלבון וקלוריות הנדרשת עקב מצבם. בכל מחלקה שבה ניתנים טיפולי דיאליזה יש גם דיאטנית שתפקידה לייעץ למטופלים על התזונה המותאמת להם.

מטופלי הדיאליזה הם לרוב בגיל ממוצע 67-66 עם מחלות רקע נוספות כמו סוכרת ויתר לחץ דם. יותר גברים ונשים באוכלוסיה זאת.

הסקר העלה כי 46.3% מהם בסיכון לתת תזונה, כ-7% הוגדרו בסיכון חמור לתת תזונה לאחר שנמצאו אצלם רמה נמוכה של המוגלובין ורמה מוגברת של החלבון C-reactive. רק 14.3% מהנבדקים שבסיכון גבוה לתת תזונה, קיבלו תוספי מזון להעשרה דרך הפה.

צוות המחקר כלל את פרופ' מונה בועז מאוניברסיטת אריאל, אודיל אזולאי ממרכז רבין-בילינסון, ד"ר עידית שוורץ מהמרכז הרפואי איכילוב והמחלקה לנפרולוגיה בפקולטה לרפואה של אוניברסיטת תל אביב, פרופ' דורון שוורץ מאותה מחלקה, ד"ר סוהיר אסדי מרמב"ם והפקולטה לרפואה בטכניון, פרופ' בתיה קריסטל מהמרכז הרפואי לגליל בנהריה והפקולטה לרפואה של בר אילן בצפת, פרופ' סידני בן שטרית מהמרכז הרפואי מאיר בכפר סבא והפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב, ד"ר נועה ברר-ינאי מ"הלל יפה" ופרופ' טליה ויינשטיין מהפקולטה לרפואה בתל אביב.

נושאים קשורים:  דיאליזה,  מחלת כליות כרונית,  חדשות,  תת-תזונה,  חולי דיאליזה
תגובות