דלקת מפרקים שגרונית

האם ניתן מינון ברסיטיניב במטופלים עם דלקת מפרקים שגרונית המשיגים שליטה במחלה?

במחקר זה נמצא כי הפחתת המינון מ-4 מ"ג ל-2 מ"ג מובילה להפחתה קטנה ומובהקת סטטיסטית בשליטה במחלה אך קשורה בשיעור נמוך יותר מספרית של זיהומים שאינם קשים

דלקת מפרקים שגרונית, בדיקה על ידי רופא (צילום: אילוסטרציה)

מטרת מחקר זה הייתה לבחון את ההשפעה של הפחתת מינון מדורגת במטופלים עם דלקת מפרקים שגרונית (rheumatoid arthritis-RA) שהשיגו שליטה ממושכת במחלה תחת טיפול חד יומי עם ברסטיניב במינון של 4 מ"ג.

מטופלים שהשלימו מחקר פאזה 3 אשר בחן את השימוש בברסטיניב היו זכאים להשתתף במחקר הארכה ארוך טווח. במסגרת מחקר ההארכה, מטופלים אשר קיבלו ברסטיניב במינון 4 מ"ג במשך 15 חודשים ומעלה עם פעילות מחלה נמוכה (low disease activity-LDA) או הפוגה (remission-REM) כפי שהוערכה על פי ה-CDAIי(clinical disease activity index) חולקו באופן סמוי ואקראי להמשיך את הטיפול במינון 4 מ"ג או להפחית מינון ל-2 מ"ג. המטופלים יכלו להעלות מינון בחזרה ל-4 מ"ג במידת הצורך. יעילות ובטיחות הוערכו לאחר 48 שבועות.

החוקרים מצאו כי המשתתפים בשתי הקבוצות שמרו על LDAי(80% בקבוצת ה-4 מ"ג ו-67% בקבוצת ה-2 מ"ג) או REMי(40% בקבוצת ה-4 מ"ג ו-33% בקבוצת ה-2 מ"ג) על פני 48 שבועות. עם זאת, הפחתת מינון הובילה לעלייה קטנה אך מובהקת סטטיסטית בפעילות מחלה בשבועות 12, 24 ו-48. הפחתת מינון הובילה לחזרת מחלה מוקדמת ותדירה יותר על פני 48 שבועות לעומת שמירה על מינון של 4 מ"ג (23% לעומת 37%; p=0.001). שיעורי טיפול הצלה היו 10% עבור ברסטיניב 4 מ"ג ו-18% עבור מינון ה-2 מ"ג. הפחתת מינון נקשרה עם שיעור נמוך יותר מספרית של זיהומים שאינם קשים (30.6 לעומת 24.9). השיעור של תופעות לוואי קשות ותופעות לוואי שהובילו להפסקת הטיפול היה דומה בשתי הקבוצות.

החוקרים מסכמים כי במחקר גדול ומבוקר זה, שמירה של שליטה בפעילות של RA לאחר אינדוקציה של LDA ו-REM ממושכות עם ברסטיניב הינה גדולה יותר עם המשך טיפול במינון 4 מ"ג מאשר עם מינון מופחת של 2 מ"ג. עם זאת, רוב המטופלים שבוצעה בהם הפחתת מינון שמרו על LDA ו-REM או חזרו לסטטוס זה לאחר טיפול הצלה.

מקור: 

Takeuchi, T. et al. (2019) Annals of the Rheumatic Diseases. 78(2)

נושאים קשורים:  דלקת מפרקים שגרונית,  פעילות מחלה,  הפחתת מינון,  ברסטיניב,  עיכוב JAK,  מחקרים
תגובות