אלכוהול

דפוסים שונים של צריכת אלכוהול בהריון אשר מנבאים גדילה והתפתחות של היילוד

במחקר פרוספקטיבי נמצא שצריכת אלכוהול נמוכה עד בינונית במהלך כל ההריון קשורה לתוצאות שליליות של גדילה והתפתחות בקרב תינוקות יותר מאשר צריכה בינונית עד גבוהה שהופסקה בתחילת ההריון

13.03.2019, 11:29
חשיפה לאלכוהול בזמן הריון (אילוסטרציה)
חשיפה לאלכוהול בזמן הריון (אילוסטרציה)

מחקרים קודמים דיווחו על ממצאים לא-עקביים בנוגע לכמות ולתדירות של חשיפה טרום-לידתית לאלכוהול (prenatal alcohol exposure, PAE) אשר מובילה לחסרים בגדילה ובנוירו-התפתחות. ייתכן שהדבר נובע משיטות לא מדויקות של סיווג החשיפה לאלכוהול. במחקר חדש שנערך במספר מרכזים בארה"ב ובאוקראינה, והתפרסם בכתב העת Pediatrics, ביקשו החוקרים להשתמש במודל מסלולים ארוך-טווח של דפוסי צריכה אימהיות הקשורים לחסרים בגדילה או בהתפתחות הנוירולוגית בתינוקות בקרב מגדם הומוגני של אימהות ותינוקות.

החוקרים ביצעו ניתוח אשכולות ארוך-טווח של דפוסי צריכת אלכוהול במהלך ההריון מתוך מדגם של 471 נשים בהריון אשר גויסו באופן פרוספקטיבי במחקר ארוך-טווח באוקראינה. החוקרים השתמשו באנליזות רגרסיה רבות משתנים בכדי לקבוע האם כל קבוצת מסלול קשור למשקל, גובה והיקף ראש של התינוקות בלידתם או לחסרים פסיכומוטוריים או מנטליים בינקות.

החוקרים זיהו 5 קבוצות מסלול PAE שונים: PAE מינימלית או היעדר PAE במהלך ההריון, PAE נמוכה עד בינונית עם הפסקת הצריכה בשלב מוקדם של ההריון, PAE נמוכה עד בינונית שנמשכה במהלך כל ההריון, PAE בינונית עד גבוהה עם הפחתה בתחילת ההריון, ו-PAE גבוהה שנמשכת במשך כל ההריון. קבוצת המסלול הגבוהה ביותר נמצאה קשורה לחסרים במשקל ובאורך התינוקות בלידה וחסרים בביצועים פסיכומוטוריים ומנטליים בגיל 6 עד 12 חודשים. למרות שהייתה חפיפה ברווחי סמך, שימוש נמוך עד בינוני ממושך נמצא קשור באופן חזק יותר לרוב התוצאות השליליות בקרב תינוקות מאשר PAE בינונית עד גבוהה שהופחת בתחילת ההריון.

ממצאי המחקר מאשרים ש-PAE גבוהה וממושכת מעניקה את הסיכון הגבוה ביותר לתוצאות לא-רצויות בקרב תינוקות, אך מראים כי אפילו PAE נמוכה עד בינונית שנמשכת לאורך ההריון קשורה לחסרים מסוימים. גישה זו עשויה לסייע לקלינאים לזהות תינוקות בסיכון גבוה להתערבות ממוקדת מוקדמת.

מקור:

Gretchen Bandoli, Claire D. Coles, Julie A. Kable, Wladimir Wertelecki, LyubovYevtushok, Natalya Zymak-Zakutnya, Alan Wells, Irina V. Granovska, Alla O.Pashtepa, Christina D. Chambers, the CIFASD. Patterns of Prenatal Alcohol Use That Predict Infant Growth and Development. Pediatrics Feb 2019, 143 (2) e20182399; DOI: 10.1542/peds.2018-2399

נושאים קשורים:  אלכוהול,  חשיפה,  עיכוב התפתחותי,  טרום-לידתי,  מחקרים
תגובות