סוכרת סוג 2

פרופיל גנטי שומני יכול להפחית סיכון לסוכרת סוג 2

החוקרים זיהו אללים הקשורים בכמות שומן תת-עורי גבוהה וסיכון נמוך לסוכרת סוג 2, מחלת לב ויתר לחץ דם

17.03.2019, 17:27

מחקרים גנטיים חדשים זיהו אללים הקשורים בהשפעות הפוכות על שומניות (adiposity) וסיכון לסוכרת סוג 2. מטרת המחקר הייתה לזהות וריאנטים אלו ולבחון את ההשערה כי אללים שומנים משופרים מסויימים קשורים בכמות שומן תת-עורי גדולה יותר וכמות שומן אקטופי נמוכה יותר.

החוקרים שילבו נתוני MRI עם מחקרי genome-wide association של שיעור שומן גוף ותכונות מטבוליות. במחקר נתגלו 14 אללים, מתוכם 7 חדשים אשר קשורים בשומניות גדולה יותר אך פרופיל מטבולי משופר. בדומה למחקרים קודמים, אנשים עם פרופיל זה היו בעלי שיעור שומן גוף גדול יותר ו-BMI גדול יותר אך סיכון מופחת לסוכרת סוג 2, מחלת לב ויתר לחץ דם. אנשים אלו היו בעלי כמות שומן תת-עורי גדולה יותר אבל כמות שומן כבדי קטנה יותר ויחס שומן ויסצרלי/תת-עורי/ נמוך יותר. אללים פרטניים אשר קושרו עם אחוז שומן גוף גדול יותר אך כמות שומן כבדי נמוכה יותר וסיכון נמוך יותר לסוכרת סוג 2 היו בגנים PPARG, יGRB14 ו-IRS1 בעוד שאללים ב-ANKRD55 היו באופן פרדוקסלי קשורים בכמות שומן ויסצרלי גדולה יותר וסיכון נמוך יותר לסוכרת סוג 2.

החוקרים מסכמים כי רוב האללים שזוהו עם שומניות טובה היו קשורים בכמות שומן תת-עורי גדולה ושומן כבדי נמוך, מנגנון אשר תואם את ההשפעה המיטיבה של אחסון טריגליצרידים עודפים במאגרים בעלי סיכון מטבולי נמוך.

מקור: 

Ji, Y. et al (2019). Diabetes. 68(1), 207

נושאים קשורים:  סוכרת סוג 2,  יתר לחץ דם,  שומן,  אללים,  מחקרים
תגובות