חדשות

לראשונה הוכח במחקר בינלאומי: רפואה מותאמת אישית יעילה יותר לחולי סרטן

החוקרים, ביניהם רופא מ"שיבא", ציינו כי זו הפעם הראשונה שהוכח כי חולים אונקולוגים המקבלים טיפול מכוון נגד המנגנונים הביולוגיים הספציפיים של מחלתם הגיבו טוב יותר ביחס לטיפולים הסטנדרטיים

צוות חוקרים שכלל את פרופ' רענן ברגר, מנהל מרכז הסרטן ב"שיבא" ועמיתים מספרד, צרפת, קנדה וארה"ב, הוכיח את יעילות הרפואה המותאמת אישית בהשוואה לטיפולים סטנדרטיים עבור מגוון של גידולים ממאירים. דו"ח המחקר פורסם לאחרונה ב-Nature Medicine.

מחברי דו"ח המחקר ציינו כי זו הפעם הראשונה שהוכח כי חולים אונקולוגים המקבלים טיפול מכוון כנגד המנגנונים הביולוגיים הספציפיים של מחלתם הגיבו טוב יותר ביחס לטיפולים הסטנדרטיים המקובלים.

ד"ר רענן ברגר (צילום: "שיבא")

ד"ר רענן ברגר. "יעילות רפואה מותאמת אישית גבוהה ב-25% לעומת הטיפולים הסטנדרטיים שהוצעו עבור אותם חולים" (צילום: "שיבא")

בניסוי הקליני שקיבל את השם "ניסוי WINTER" השתתפו 303 חולי סרטן, כאשר הסוגים העיקריים היו סרטן המעי הגס, ראש-צוואר וריאות. אצל 107 מהחולים המחלה היתה יציבה במשך שישה חודשים לפחות. הוכח שיצירת פרופיל גנומי וטרנסקריפטי יעילים לשיפור הטיפול התרופתי שהומלץ לחולים בהתאם למחלתם וגם לשיפור תוצאי הטיפול.

עד היום, ציין פרופ' ברגר, הקונספט של טיפול אונקולוגי מותאם אישית, הפוגע במנגנוני המחלה הספציפיים אצל כל מטופל, היווה רעיון תיאורטי בלבד שטרם הוכח במחקר קליני מסודר על אוכלוסיית מטופלים גדולה. המחקר הנוכחי הוכיח שיעילות הקונספט של רפואה מותאמת אישית גבוהה ב-25% לעומת הטיפולים הסטנדרטיים שהוצעו עבור אותם חולים, עד כה".

פרופ' ברגר הוסיף כי ממצאי המחקר מציגים חידוש בשני מישורים: האחד, היה זה מבנה המחקר שמעולם לא נוסה קודם לכן ובו התגברו החוקרים על העיקרון הבסיסי שברפואה מותאמת אישית, לפיו כל מטופל מקבל טיפול שונה המותאם למנגנוני המחלה הספציפיים שלו. "כיוון שבמחקרים הרגילים השוו עד כה בין שתיים-שלוש קבוצות של מטופלים, כשכל קבוצה קיבלה טיפול מסוג מסוים, הרי שבמחקר הנוכחי כל מטופל באופן פרטני תפקד כקבוצה בפני עצמה וקיבל טיפול ספציפי עבורו ושונה מהמטופל שלידו", הסביר פרופ' ברגר.

"פריצת הדרך השנייה שהושגה בעבודה זאת קשורה לתוצאות המחקר. אלו הוכיחו את יעילות הגישה של הטיפול המותאם אישית ביחס לטיפול הסטנדרטי המקובל, עבור מגוון מטופלים שהשתתפו במחקר. תוצאות המחקר הראו שהתאמת הטיפול התרופתי בהתאם למנגנוני מחלה שונים, המתבטאים בשינויים ובביטויים ספציפיים של גנים שונים, הובילה לתגובה טובה יותר וכן לנסיגת המחלה ביחס לטיפול המקובל עד כה".

נושאים קשורים:  פרופ' רענן ברגר,  רפואה מותאמת אישית,  טיפול לסרטן,  ניסוי WINTER,  חדשות,  המרכז הרפואי "שיבא"
תגובות
29.07.2019, 19:03

שאפו לפרופ׳ ברגר ולצוות!

אנונימי/ת
29.07.2019, 19:07

לא צריך מחקר ובשביל להבין את זה בכלל ברפואה. הכל צריך להיות מותאם אישי למטופל. יש דלקת גרון לעשרים אנשים שמחייבת אנטיסיוטיקה הרופא יתם לכל ה 20 בדיוק את אותה אנטיביוטיקה. כאשר לכל אחד מתאים אנטיביוטיקה אחרת בגלל שכל אדם עם גנים אחרים . והכל אחר. ואופי אחר . וכן כן .יש קשר בין אישיות ובריאות והשפעת תרופה . לא סתם פלסיבו עובד. רק בריאות . אמן לכולם !!!!! על החתום . הרופאה האופטימית .

אנונימי/ת
29.07.2019, 20:03

יש דברים מסוימים שהם ברורים וידועים כבר שנים ובכל זאת נעשים מחקרים ונזרקים כספים למה?? פוליטיקה!

אנונימי/ת
29.07.2019, 22:55

אני מציעה לרפאים האונקולוגיים ולחולי הסרטן להיכנס לאתר ״לשחק שחמט עם הסרטן״ לקרא שם מחקר על חשיבה ״ מחוץ לקופסא״ בטיפול בסרטן.