חדשות

הקרב על הקנאביס: משרד הבריאות הזהיר את המגדלים בשלילת רשיונם

המגדלים מעכבים את העברת הסחורה לבתי המרקחת בשל מגבלות הייצוא שהטיל משרד הבריאות, שמצידו מאיים להחרים את הקנאביס הרפואי של הספקים אם לא ישחררו לבתי המרקחת המלאי שברשותם

חממה לגידול קנאביס. אילוסטרציה

משרד הבריאות הזהיר את מגדלי הקנאביס הרפואי ואת הספקים המסרבים בשלב זה לשתף פעולה עם המשרד ולפיכך יוצרים מחסור בקנאביס רפואי עבור המטופלים, כי אם לא ישחררו את המוצרים שהם אוגרים ומיועדים לבתי המרקחת, ישלול מהם המשרד את הרשיונות שהוענקו להם וסחורתם תוחרם.

הודעת משרד הבריאות באה על רקע סירוב המגדלות וספקיות הקנאביס הרפואי לשתף פעולה עם היחידה לקנאביס רפואי (יק"ר) לשם הפעלת רפורמת האסדרה החדשה שיזם.

אתמול (ב') קוימה ישיבה דחופה שזימן משרד הבריאות עם מנהלי המגדלות, מפעלי הייצור וספקיות הקנאביס הרפואי ובה הודיע כי יפתח ב"נוהל תפיסה", במסגרתו כל סחורה שאיננה מיועדת למטופלים תיתפס ותשוחרר רק לאחר שהוכח יעדה בכמות הנדרשת.

עוד הודיע משרד הבריאות כי האספקה הנדרשת למטופלים במסגרת האסדרה החדשה היא תנאי לפתיחת ייצוא הקנאביס. עד שלא תטופל האספקה המקומית, לא יתאפשר הייצוא. ועדה בין-משרדית אמורה לדון בקרוב בקביעת תקנות הייצוא. בהודעה שנמסרה לתקשורת נאמר: "משרד הבריאות שב ומבהיר למגדלים כי העברת המוצרים לבתי המרקחת היא תנאי להמשך קבלת הרשיון. מגדל שיבצע אגירה של מוצרים ולא ישחרר אותם לבית המרקחת, יפעל המשרד כדי לתפוס את המוצר כפי שמורשה לו בחוק".

בדיווח ב"כלכליסט" נמסר עוד כי משרד הבריאות יאפשר לספקיות למכור קנאביס רפואי שאיננו עומד בתקינה החדשה (GMP) בבתי המרקחת, אולם תוך סימון המוצרים כלא עומדים בתקינה החדשה ואז לגלגל את עמלת בית המרקחת על הצרכן. המהלך נועד להתחיל להזרים את מוצרי הקנאביס הרפואי לבתי המרקחת ולענות על המחסור החמור במוצרים אלה, עליו התלוננו המטופלים.

משרד הבריאות הודיע כי התקינה החדשה (GMP) תיכנס לתוקף ב-1 בספטמבר. "אצל המגדלים יש מספיק מלאים וכך גם במפעלי הייצור אלא שהמוצרים עדיין לא מגיעים לבתי המרקחת. המשרד קבע כי מלאי המצוי במפעלים ואיננו דרוש לחלוקה ישירה למטופלים יועבר לבתי המרקחת. ככל שתבוא בקשה לכך, נאפשר העברת חומר שאיננו עומד בתקן GMP, אך יוצר במפעל GMP לבתי המרקחת. כדי לוודא שאכן אין אגירה של מוצרים אצל המגדלים וכדי לקבל תמונת מצב מדויקת, יכריז המשרד מיידית על 'נוהל תפיסה', בהתאם להוראות האמנה, לגבי חומר הנמצא במפעלים ואצל המגדלים ו/או הספקים. אישור שחרור מהתפיסה לבתי המרקחת או לחלוקה ישירה למטופלים יתבצע רק באישור משרד הבריאות לאחר שיינתן פירוט יעדי החלוקה וההפצה ולאחר שתנוח דעתנו כי אכן השחרור הוא ליעדים אלה, בשיעורים והכמויות שיתבקשו".

על פי נתוני משרד הבריאות (נכון לסוף יולי) יש כיום בישראל 52,152 משתמשי קנאביס רפואי בעלי רשיון, פי 2.5 יותר מאשר לפני שלוש שנים. 29,776 מהם גברים, 20,376 נשים. קבוצת הגיל שבה השימוש הנרחב ביותר – 65-46 שבה 19,030 משתמשים. בגיל 45-21 יש 15,425 משתמשים מעל גיל 70 – 9,104, בגיל 70-66 – 4,897, בני 20-13 – 700 וילדים עד גיל 12 – 960.

26,417 משתמשים סובלים מכאב כרוני, 9,849 חולי סרטן, 4,150 סובלים מפוסט-טראומה, 1,486 חולי קרוהן וקוליטיס כיבית, 804 חולי פרקינסון ו-420 מקבלים קנאביס רפואי כטיפול פליאטיבי בהיותם חולים סופניים.

בראיון שפורסם שלשום ב"דה מרקר", אמר פרופ' ארנון אפק, המשנה למנכ"ל "שיבא" המשמש עתה, זמנית, כיועץ הרפואי הראשי של יחידת הקנאביס הרפואי במשרד הבריאות, כי המחסור בשוק הוא מלאכותי. פרופ' אפק ממלא את תפקיד היועץ עד סיום הליך המכרז למציאת מחליף קבוע לד"ר מיקי דור שהתפטר מתפקיד זה, "תוך שהוא מטיח ביקורת קשה במשרד הבריאות על כך שהרפורמה מבוצעת בצורה חפוזה, שאיננו מצליח לעזור לחולים ושהתקבלו החלטות מעל לראשו ובניגוד לדעתו".

סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן אמר: "הודענו לכל מגדלי הקנאביס שעליהם להוציא את כל הקנאביס שיש להם ולהעביר לבתי המרקחת כדי שכל מי שנזקק לקנאביס רפואי יוכל לקבל אותו בלי בעיות ובלי עיכובים".

משרד הבריאות גם הודיע כי יוכנו הודעות מסודרות למטופלים על הצורך להיערך לפקיעת תוקפם של רשיונות "דור ישן" שברשותם, בין שתוקפם כבר פג והוארך בהוראת שעה ובין אלה שתוקפם המקורי טרם פג.

נושאים קשורים:  ליצמן,  קנאביס רפואי,  מגדלי קנאביס,  יק"ר,  רפורמת הקנאביס הרפואי,  בתי מרקחת,  חדשות,  משרד הבריאות
תגובות