דלקת עור אטופית

המאפיינים הגנטיים והמולקולריים הייחודיים לדלקת עור אטופית בהשוואה לפסוריאזיס

במחקר זה בוצע ריצוף RNA עמוק ורחב-היקף של דגימות שנלקחו מעור הנגוע בדלקת עור אטופית בכדי למצוא מאפיינים ייחודיים למחלה זו, בהשוואה לאלה של ספחת (פסוריאזיס) 

ריצוף גנטי (צילום: אילוסטרציה)

דלקת עור אטופית קיימת בקרב 20% מהילדים והמבוגרים ברחבי העולם. בכדי להגיע להבנה עמוקה יותר של הפתופיזיולוגיה של דלקת עור אטופית, נערך מחקר רחב-היקף זה בתחום השעתוק הגנטי, בו בוצע ריצוף RNA עמוק של דגימות על ידי שימוש במקטעים ארוכים בני 126 זוגות-בסיסים.

בנוסף להשוואות שבוצעו למחקרים קודמים בתחום השעתוק הגנטי, החוקרים ביצעו ניתוח עומק בכדי להשיג מבט ברזולוציה גבוהה על המבנה הכולל של מכלול מולקולות ה-RNA (טרנסקריפטום, Transcriptome) הקשורות לדלקת עור אטופית, והשוו אותו למידע המקביל הקשור לספחת (פסוריאזיס) באותה אוכלוסיית מחקר.

הודות לשימוש בסך של 147 דגימות RNA, החוקרים מצאו מתאם מרשים מבחינת גנים מופרעים בין ספחת הכוללת נגעים, לבין נגעים של דלקת עור אטופית (81% מהגנים המופרעים בדלקת עור אטופית היו משותפים גם לספחת). עם זאת, החוקרים תיארו ביטויים מולקולריים ותאיים ייחודיים לדלקת עור אטופית, שכן עור שסבל ממחלה זו הראה פעילות שלטת של מנגנונים הכוללים את אינטרלוקין-13 (IL-13), ולעומת זאת כמעט ולא ניתן היה לזהות ביטוי של אינטרלוקין-4 (IL-4). בנוסף, החוקרים הדגימו שלדלקת עור אטופית יש הטרוגניות רבה יותר, וחלק יחסי גדול יותר של מולקולות RNA לא-מקודדות שעברו הפרעה. כמו כן, החוקרים ביצעו רישום של המשמעויות התרגומיות של ממצאיהם, לרבות דירוג לפי סוג העור המסוים, וחיזוי של יכולת התרופה להיקשר למטרה שלה.

החוקרים סיכמו באומרם שזהו המחקר הגדול ביותר בפער גדול שהשווה בין הטרנסקריפטום של דלקת עור אטופית לבין זה של ספחת, על ידי ריצוף RNA. המחקר הדגים את המרכיבים הדלקתיים המשותפים, וכן את הציטוקינים המסויימים הבולטים של כל אחת ממחלות עור אלה.

מקור: 

Tsoi, LC. et al. (2019). Journal of Investigative Dermatology. 139(7):1480-1489  

נושאים קשורים:  דלקת עור אטופית,  פסוריאזיס,  טרנסקריפטום,  מחקרים
תגובות