לוקמיה

אילו מוטציות יכולות להשפיע על ההחלטות הטיפולית בלוקמיה פרומיאלוציטית חריפה?

החוקרים השתמשו בריצוף הדור הבא במטרה לזהות מוטציות בגנים PML ו-RARA שיכולות לנבא סיכון מוגבר להישנות מחלה אצל מטופלים עם לוקמיה פרומיאלוציטית חריפה ואף להשפיע על ההחלטות הטיפוליות

ריצוף גנטי, דנ"א, מוטציות (צילום: אילוסטרציה)

על אף הסבירות הגבוהה לריפוי אצל מטופלים עם לוקמיה פרומיאלוציטית חריפה (APL - Acute promyelocytic leukemia), מנגנוני הישנות מחלה אינם מובנים דיים. פרופיל המוטציות בזמן האבחנה ו/או ההישנות עשוי לעזור לזהות מטופלים עם APL שזקוקים לניטור מולקולרי תדיר והתערבות טיפולית מוקדמת.

החוקרים השתמשו בריצוף הדור הבא (Next generation sequencing-(NGS הכולל פאנל של 31 גנים מילואידים, במטרה לבדוק דגימות מח עצם (BM – Bone marrow) של 44 מטופלים עם APL בזמן האבחנה ושל 31 מטופלים לאחר הישנות מחלה. החוקרים בחנו מוטציות בגנים PML ו-RARA ע"י פאנל NGS-RNA ייעודי.

תוצאות המחקר הראו כי אצל מטופלים שחוו הישנות מחלה לאחר כימותרפיה ATRAי(All‐trans retinoic acid) (לרוב לא נמצאו מוטציות נוספות (P= 0.009). בנוסף, נמצא כי אצל מטופלים שחוו הישנות לאחר ATRA/ATOי(Arsenic trioxide), הגן PML היה יעד נפוץ להמצאות מוטציות.

בהמשך החוקרים בדקו את הערך המנבא של מוטציות ב-APL בזמן אבחון המחלה. הם הצליחו לזהות חציון של שתי מוטציות ב-9 מתוך 11 מטופלים שחוו בהמשך הישנות מחלה, בהשוואה למוטציה אחת אצל 21 מתוך 33 מטופלים עם נסיגת מחלה ממושכת (Continuous complete remission - CCR)י(P= 0.0032). הממצאים הללו עולים בקנה אחד עם סיכון נמוך יותר באופן מובהק להישנות מחלה אצל מטופלים עם מוטציה אחת או פחות (יחס הסיכונים: 0.046 ; רווח בר סמך 95%: 0.011-0.197 ; P<0.0001).

החוקרים הסיקו כי שימוש באנליזת NGS בזמן אבחון APL עשוי לעזור בקבלת ההחלטות הנוגעות לטיפול, כולל שימוש בטיפולים חליפיים במקרים על פרופיל מוטציות פחות טוב.

מקור: 

Iaccarino, L. et al. (2019) American Journal of Hematology 94,10.

נושאים קשורים:  לוקמיה,  ריצוף גנטי מהדור החדש,  מוטציות,  מחקרים
תגובות