• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
דעות

הפארסה הטראגית של הקורונה: בין קלות ההדבקה לחומרת המגיפה

מדיניות לחימה מוטעית על פי מספר נשאים שאינם חולים וניצול ה"אפדמיולוגיה" על ידי מנהיגים פוליטיים מושחתים הם הכלים להפחדת הציבור ולטיפול שגוי במגיפה

"מספר הנדבקים-נשאים באוכלוסיה מעיד על הקלות ביכולתו של הנגיף לעבור מאדם לאדם, ולא מעיד על יכולתו להרוג בני אדם". צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

ארגון הבריאות העולמי והמדינות שנפגעות במגיפה מפרסמים מדי יום מספרים עדכניים של "נדבקים-נשאים", מספרים שכביכול מבטאים את חומרת המגיפה. בנתונים אלה טמונה הטעיה חמורה כי אין בהם הגדרה של אלימות הנגיף ושל חומרת המגיפה אלא של "קלות ההדבקה".

מיהו "נשא" ומיהו "חולה"? מספר ה"נשאים" חשוב לנושא האפידמיולוגי. מספר ה"חולים" חשוב לנושא הקליני. גם ה"נשאים" וגם ה"חולים" מאומתים על ידי בדיקת המעבדה PCR שמאבחנת את החומר הגנטי של הנגיף, והכרחי להבחין ביניהם כי "נשא" איננו "חולה" ואין לו השפעה על רמת התמותה במגיפה.

כשהמגיפה של נגיף הקורונה פוגעת באדם היא מדביקה את האוכלוסיה רובה ככולה. "קלות ההדבקה", שהיא המהירות שבה נפגעת האוכלוסיה, נובעת משילוב של תכונת הנגיף והעדר חסינות של האוכלוסיה.

"חולה" בנגיף הקורונה הוא סימפטומטי וחומרת המחלה תלויה באלימות הנגיף ובחסינות הטבעית שלו. הביטוי הקליני של חומרת המגיפה הוא ברמת התחלואה הקשה והתמותה. לרמת התמותה אין  תלות במספר ה"נשאים" ה"מאומתים" באוכלוסיה

ככל שבדיקות יכללו חלקים נרחבים יותר של האוכלוסיה, יאומתו מספר גדול יותר של "נדבקים" כי האוכלוסיה שנדבקה ושטרם נבדקה מכילה "נשאים" בכמות גדולה עוד יותר מאלה שכבר אומתו.

"חולה" בנגיף הקורונה הוא סימפטומטי, וחומרת המחלה תלויה באלימות הנגיף ובחסינות הטבעית שלו. הביטוי הקליני של חומרת המגיפה הוא ברמה של התחלואה הקשה והתמותה. לרמת התמותה אין  תלות במספר ה"נשאים" ש"מאומתים" באוכלוסיה. אי לכך, בדיקת ה"מאומתים" באוכלוסיה משרתת את האפידמיולוגיה ולא את הנושא הקליני.

להערכתי, אין הצדקה לחייב "נשאים" בבידוד מרחבי וגם אין הצדקה לחייב בבידוד את מי שבא איתם במגע. התחליף לבידוד מרחבי הוא שמירה על "בידוד אישי" - שלושת כללי הבטיחות: כיסוי האף והפה, ריחוק חברתי, היגיינה אישית (ידיים, שיער וגוף) והיגיינה סביבתית (ביוב, שירותים ואשפה). 

שמירה קפדנית על "בידוד אישי" מאפשרת גם ל"נשאים" המשך חיי שגרה ועבודה ועדיפה על שליחה לבידוד מרחבי ולביתם של מאות אלפי "נשאים" ואלה שבאו במגע. ניתן לומר שבתנאי בטיחות אלה ניווכח שמבחינה פרקטית הבריאות היא שוות ערך לכלכלה.

אין זה סביר שבמגיפת הקורונה כל מי שהלך לעולמו מת מקורונה. חולה שמת מכשל של הלב או הכליות לא מת מקורונה, אלא אם מצאו את הנגיף ברקמות הלב או הכליות שלו, כפי שניתן למצוא ברקמת הריאות

על מנת ליישם גם משמעות קלינית ולא רק אפידמיולוגית לבדיקות PCR, צריך לבצע את הבדיקות לחולים קליניים – כלומר לחולים סימפטומטיים, על מנת לאבחן שמחלתם היא באמת קורונה ולא מחלה דומה, כי את ארבעת הסימפטומים העיקריים שכולנו מכירים: חום, שיעול ועיטוש, קושי בנשימה ושינוי בתחושת טעם וריח, ניתן לזהות גם בשפעת עונתית.

גם לגבי סיבת המוות, הכרחי לכתוב סיבת מוות מדויקת. אין זה סביר שבמגיפת הקורונה כל מי שהלך לעולמו מת מקורונה. חולה שמת מכשל של הלב או הכליות לא מת מקורונה, אלא אם מצאו את הנגיף ברקמות הלב או הכליות שלו, כפי שניתן למצוא ברקמת הריאות. ניתן לחשוב על מחלת הקורונה כסיבה משנית.

לסיכום: הפארסה הטראגית שמלווה את מגיפת הקורונה נבנתה על שני נדבכים עיקריים. נדבך שגוי אחד הוא שתוצאות בדיקות ה"נשאים" של PCR, שמופיעות כל יום בתקשורת, קבעו את מדיניות הלחימה בנגיף וקבעו מידות של הצלחות וכשלונות בלחימה. זו מדיניות מוטעית ושגויה כי השליטה במגיפה נקבעת על פי אחוזי התמותה שמבטאים את אלימות הנגיף. מספר ה"נדבקים-נשאים" באוכלוסיה מעיד על הקלות ביכולתו של הנגיף לעבור מאדם לאדם, ולא מעיד על יכולתו להרוג בני אדם.

פוליטיקאים מושחתים במידה נוראית, כפי שניתן לראות במדינות כמו ארה"ב, ישראל, ברזיל ואחרות נוספות, משתמשים במספרי הנדבקים כדי להרשים במנהיגותם את האוכלוסיה, כדי להפחיד ולהשיג את מטרותיהם האישיות

נדבך טראגי שני הוא ניצול ה"אפדמיולוגיה" על ידי מנהיגים פוליטיים ועושי דברם מרצון או מתמימות. פוליטיקאים מושחתים במידה נוראית, כפי שניתן לראות במדינות כמו ארה"ב, ישראל, ברזיל ואחרות נוספות, משתמשים במספרי הנדבקים כדי להרשים במנהיגותם את האוכלוסיה, כדי להפחיד את הציבור וכדי להשיג את מטרותיהם האישיות המושחתות. הבורות שלהם ושל מרבית האוכלוסיה בנושא הרפואי המורכב משמשת להם כדי לנצל את חידלון העדר שאופייני לחלק גדול של האוכלוסיה.

הכותב הוא מומחה בכירורגיה אורתופדית בכל תת התמחויותיה ומומחה-על בהשתלות מפרקים; לשעבר מנהל המחלקה לכירורגיה אורתופדית והמרכז לשתילת מפרקים במרכז הרפואי בני ציון בחיפה

נושאים קשורים:  פרופ' דוד מנדס-נשיא,  קורונה,  נשאים,  ארגון הבריאות העולמי,  אפדמיולוגיה,  בידוד,  חדשות,  דעות
תגובות
אנונימי/ת
05.10.2020, 00:57

לפחות איזה גילוי נאות למאמר פוליטי, פסבדו-רפואי מתחילתו ועד סופו

05.10.2020, 08:44

המאמר הגיוני מתחילתו ועד סופו. מנסה ליצור אחדות ולא פילוג. התגובה לא ראויה. כנראה לכן היא גם אנונימית.

05.10.2020, 13:57

שכל ישר ותובנה פשוטה שמתארים בדיוק מחריד את המציאות.
רופאים המשימים עצמם יועצים ומביעים דיעות חסרות-בסיס: היכן הרפואה מבוססת-עובדות שאתם אמונים עליה ? קיראו בענווה הנדרשת במקצוענו את דברי החכמה