חדשות

הישג לנבחרת אוניברסיטת תל אביב באליפות העולם בביולוגיה סינתטית

טכנולוגיה המשפרת יציבות גנומית שפיתחו סטודנטים מצטיינים מאוניברסיטת ת"א זיכתה אותם במדליית זהב בתחרות בינלאומית

פרופ' תמיר טולר, מנחה קבוצת הסטודנטים המצטיינים מאוניברסיטת תל אביב. הטכנולוגיה תתרום בין השאר לפיתוח תרופות

הישג לנבחרת אוניברסיטת תל אביב באליפות העולם בביולוגיה סינתטית (iGEM). הנבחרת, שמחצית מחבריה הן נשים, זכתה, בין השאר, במקום הראשון בקטגוריה של פיתוח התוכנה הטובה ביותר ובמקום השני בפרס ה-Foundational advance הניתן עבור הצעה של פתרונות לבעיות יסודיות בתחום הביולוגיה הסינתטית. כמו כן, הנבחרת הישראלית עקפה בדירוג הכללי נבחרות סטודנטים מהאוניברסיטאות הטובות בעולם, בהן: Cornell, Harvard, MIT, Stanford.

ההנדסה הגנטית מבוססת על היכולת להכניס גנים מיצור אחד ליצור אחר. האתגר בתהליך הזה הוא חוסר היציבות של גנים כאלה, שבדרך כלל "נמחקים" די מהר מהגנום. במהלך התחרות, הנבחרת מאוניברסיטת תל אביב פיתחה טכנולוגיה חדשנית שמשפרת יציבות גנומית ושומרת לאורך זמן על הגן הסינתטי שמוכנס לתוך אורגניזם.

הטכנולוגיה שפיתחה הנבחרת מבוססת על כלים מדיסציפלינות שונות - הנדסה, מדעי המחשב וביולוגיה מולקולרית, וכוללת בין השאר תוכנה לתכנון של רצפי דנ"א יציבים גנטית ושיטות מדידה חדשניות של יציבות גנומית. הפיתוח עורר רושם רב בקרב השופטים וזיכה את הנבחרת במדליית זהב, בפרסים ובדירוגים גבוהים מאוד במספר קטגוריות.

כיוון שהנדסה גנטית מסוג זה משמשת היום את רוב חברות הביוטק והפארמה בעולם, הטכנולוגיה תתרום בין השאר לתחומים כגון פיתוח תרופות, תעשיית המזון והחקלאות, ופיתוח של אנרגיה ירוקה.

התחרות כללה סטודנטים מ-256 אוניברסיטאות מובילות ברחבי העולם. כל צוות הגה רעיון ומימש אותו בדומה לחברת סטארט-אפ. התחרות מתקיימת מדי שנה בבוסטון, אך השנה בשל אילוצי הקורונה התקיימה במתכונת מקוונת.

הנבחרת של אוניברסיטת תל אביב, בהנחיית ראש המעבדה לביולוגיה מערכתית, סינתטית וחישובית מהפקולטה להנדסה, פרופ' תמיר טולר, כללה 12 סטודנטיות וסטודנטים מצטיינים מהפקולטות להנדסה, לרפואה, למדעי החיים ולמדעים מדויקים: קרין סיונוב, ניב עמיתי, הדר בן שושן, נועה קרייצר, בר גליקשטיין, איתמר מנוחין, מתן ארבל, דורון נאקי, עומר אדגר, איתי קציר, דויד קניגסברגר ועינב סעדיה.

קפטנית הנבחרת, קרין סיונוב, בעלת תואר ראשון בהנדסה ביו-רפואית בפקולטה להנדסה: "זה כבוד גדול עבורי לעמוד בראש נבחרת סטודנטים מצטיינים שייצגו בגאווה רבה את אוניברסיטת תל אביב ואת מדינת ישראל. הזכייה מימשה את ההשקעה הרבה והמאתגרת שלנו לאורך השנה כולה. הגענו לתחרות חדורי מוטיבציה, השקענו את כל כולנו בתחרות ואני שמחה על כך שהשארנו מאחור אוניברסיטאות מובילות מכל העולם".

פרופ' טולר סיכם: "מדובר בהישג מרשים ביותר שמראה שאוניברסיטת תל אביב מובילה ומצטיינת בתחום הביולוגיה הסינתטית לא רק בישראל אלא בעולם כולו. אחת ההוכחות לעוצמת ההישג באה לידי ביטוי גם בהתעניינות מצד חברה שוויצרית שכבר העבירה לנו תרומה לתמיכה ברעיון ומתכוונת ללוות אותנו בהמשך הדרך למסחור הרעיון".

נושאים קשורים:  חדשות,  ביולוגיה סינתטית,  הנדסה גנטית,  טכנולוגיה,  אוניברסיטת תל אביב,  פרופ' תמיר טולר
תגובות