• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
COVID-19 בישראל

בקופות החולים מתלוננים על עלות הבדיקות ללא-מחוסנים

על פי הערכה, 22% מהנבדקים לקורונה זכאים לחיסון אבל מסרבים לו ומוכנים להיבדק לעתים קרובות משום שהבדיקה חינם | מגמת הירידה בתחלואת הקורונה נמשכת

בדיקת דגימה לנגיף הקורונה. צילום: יוסי זמיר/ פלאש 90

דו"ח אמ"ן ומרכז המידע למאבק בקורונה מזהיר הבוקר (ב') כי אמנם התחלואה ממשיכה להציג ערכים נמוכים, על רקע הישגי חיסון "פייזר" בישראל, אבל בהקשר לביטול חובת עטיית המסיכות באוויר הפתוח, מדגיש הדו"ח שחובה להמשיך ולהקפיד על עטיית המסיכות בחללים הסגורים מאחר שבהם הסיכון להדבקה גבוה עד פי 20 מאשר בשטח פתוח וכי "יש לעטות מסיכות בכל מצב של התגודדות צפופה שאינה מאפשרת לשמור על ריחוק חברתי גם באוויר הפתוח".

עוד מצביע הדו"ח שביהודה, שומרון ועזה, חווים הפלסטינים גל תחלואה משמעותי. בהקשר אחר מדגיש הדו"ח שיש כיום מחסור בחיסונים בעולם וקיים חשש גובר מחיסוני "אסטרהזניקה" בגלל אירועי קרישי הדם, שמובילים לעלייה חדה בביקוש העולמי לרכישת החיסונים מתוצרת "פייזר" ו"מודרנה", שנמצאו כיעילים ובטוחים ביותר.

מהדו"ח עולה כי כל עיכוב נוסף בהשלמת רכש חיסוני ההמשך של ישראל מ"פייזר" עלול לפגוע ביכולתה לשמר את ההישגים המרשימים של החיסונים בארץ ובעיקר לאור האפשרות הסבירה שתידרש בהמשך מנה שלישית של החיסון בעבור לשם התמודדות מיטבית מול הוריאנטים החדשים של הנגיף ולשימור תוקף החסינות.

לפי דו"ח מקביל של משרד הבריאות הבוקר, אובחנו אתמול 141 מאומתים-נדבקים חדשים ומאז חצות ועד מועד הדיווח (09:00) עוד 44. בבתי החולים מאושפזים הבוקר 323 חולי קורונה, מהם 193 במצב קשה ובהם 116 מוגדרים כמצויים במצב קריטי ומתוכם 114 מונשמים. עד כה נפטרו מהמחלה בישראל 6,338 אנשים מבין 837,160 מאומתי קורונה מאז תחילת המגיפה.

בעוד שמקדם ההדבקה הארצי עלה מעט מאז אתמול ל-0.77 (קודם היה 0.71), שיעור הבדיקות החיוביות אתמול ירד ל-0.4% מתוך 37,240 בדיקות שנערכו אתמול.

רק רופא אחד נמצא עתה בבידוד ו-13 אחיות ואחים מבין 31 עובדי בתי החולים.

בתוך כך אמר הבוקר מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, בראיון ל-ynet  כי הוא חושש בעיקר מעלייה אפשרית בתחלואה בעקבות התפשטות אפשרית של  המוטציות החדשות, במיוחד הוריאנט ההודי, כאשר לא ברור עדיין מהי מידת יעילות החיסון נגדו. עוד אמר כי עדיין לא הוחלט אם וכיצד להגביל כניסות לישראל דרך נתב"ג בהתאם לגודל האירוע ונשקלת גם אפשרות  לחייב בתשלום עבור בדיקות לחוזרים לארץ. כיום הבדיקות הן חינם. לגבי נשאי הזן ההודי אמר פרופ' לוי שלא כולם ישראלים, בחלקם הם זרים שעובדים בישראל ושבו מחופשה בהודו.

עוד אמר כי בבדיקות סקר שנעשו בבתי אבות ודיור מוגן נמצאה תחלואה גם בקרב עובדים. לדבריו, "הבדיקות הן האמצעי הטוב ביותר לעקוב אחרי תחלואה א-סימפטומטית גם בקרב התלמידים ואמנם רבים מהם נבדקים על פי דרישה שלנו. כלומר, חלק לא רב מאלה שנמצאו חיוביים הם מי שנבדקו כדי להיכנס לפעילויות באמצעות  תו ירוק".

בהקשר לבדיקות, כמה מקופות החולים התלוננו למשרד הבריאות שלא-מתחסנים נבדקים בתכיפות גבוהה על חשבון המדינה. על פי הערכה, 22% מהנבדקים הללו זכאים לחיסון אבל מסרבים לו ומוכנים במקום זאת להיבדק לעתים קרובות משום שהבדיקה חינם. כל אלה הם א-תסמיניים. הקופות התלוננו שעקב אי בהירות מתמשכת מצד משרד הבריאות לתופעה, עלות ההתנהלות הזאת – בחלקה עבור בדיקות רבות שאין בהן צורך – מסתכמת בסופו של דבר בעלויות של עשרות ואולי אף מאות מיליוני שקלים.

נושאים קשורים:  חדשות,  19-COVID,  תחלואת קורונה,  עטיית מסיכות,  בדיקת קורונה
תגובות
אנונימי/ת
19.04.2021, 22:54

לא ברור מדוע יש בעיה לעשות בדיקות בתשלום? 20% הם סרבנים, שישלמו מכיסם ולא מכיס שלנו. מכל דבר עושים סיפור גדול.

19.04.2021, 23:00

הנה עוד רעיון טוב: אולי משרד הבריאות יכול להחליט שרק אנשים *סימפטומטים* יעשו את הבדיקות? הרי לפי הבנתי, מי שללא סימפטומים ועוטה מסיכה בעבודה לא מדביק אנשים מחוסנים,או שהסיכוי כמעט אפס לפחות... זה יחסוך הרבה בדיקות מיותרות. הכל בסופו של דבר מדובר על כסף...