מחקרים

איך ניתן למנוע נדידה ויצירת גרורות בסרטן שד מסוג HER2+?

קדסיילה יעילה בהפחתת נדידה של תאי גידול ויצירת גרורות על ידי עיכוב תהליך המערב הרגולין בסרטן שד מסוג HER2+

סרטן השד (צילום: שאטרסטוק)

מסלולי איתות של הרגולין (Heregulin - HRG) נמצא מעורב בתהליך התפתחות של סרטן שד אגרסיבי, וביטוי של קולטנים מסוג HER2 בסרטן שד נמצא קשור לפרוגנוזה קשה יותר בחולים אלו. עם זאת, טרם נמצא המנגנון המולקולרי דרכו HRG משפיע על יעלות הטיפולים כנגד HER2, כגון טראסטוזומאב (Tz) וטראסטוזומאב-אמנטזין (קדסיילה - T-DM1).

במחקר שתוצאותיו התפרסמו, בדקו החוקרים את הפעילות המולקולרית של HRG והשפעתו על חלבוני מבנה יסודיים ועל קינאזות שונות במסלול העברת אותות בתא דרך קישור לקולטן HER2/HER3. מסלולי העברת אותות אלו משלבים צעדים מדוייקים ורציפים לקידום שינויים מבניים בתא ותורמים לנדידה של תאי סרטן שד. בנוסף, החוקרים בדקו את היעילות של Tz ושל T-DM1 על וויסות חלבונים חשובים הקשורים לתנועה של תאי סרטן שד. זאת מכיוון שסיגול יכולת נדידה הינו יסודי על מנת לאפשר ולעודד חדירות של הגידול ויצירת גרורות.

מסקנות החוקרים הייתה כי HRG מאתל סידור מחדש של חלבוני אקטין בשלד התא, ומעודד יצירת קומפלקס הצמדות מקומית (Focal Adhesion Complex). בנוסף, HRG מעודד נוקליאציה של חלבוני אקטין, בתת סוג של סרטן השד (BT-474). מסלול העברת אותות אלו מאותחל על ידי קישור של c-Src, FAK, ופקצילין לקולטן HER2/HER3. במקביל לכן, פקצילין מאותת ל-N-WASP, ושני מסלולים אלו מווסתים את הקומפלקס Arp2/3, אשר מוביל לסידור מקומי מחדש של סיבי אקטין.

החוקרים גילו מהו המנגנון בו HRG מעודד תנועת תאי סרטן שד מסוג HER2+, והראו היאך תנועתיות זו נמנעת עם טיפול בטראסטוזומאב (Tz) וטראסטוזומאב-אימנטדין (T-DM1). תוצאות אלו מספקים ראיות למנגנון המולקולרי המעורב בתנועת תאים סרטניים ועמידותם לטיפול תרופתי. ממצאים אלו יסייעו בפיתוח טיפולים יעילים ומדוייקים יותר להתערבות בהתקדמות סרטן שד אגרסיבי מסוג HER2+ ויצירת גרורות.

מקור: 

Mondaca, et al (2021) “Heregulin-induced cell migration is prevented by trastuzumab and trastuzumab-emtansine in HER2+ breast cancer” Breast Cancer Research and Treatment, April 2021. Vol. 186, Issue 2, p. 363-377. doi.org/10.1007/s10549-020-06089-0

נושאים קשורים:  מחקרים,  קדסיילה,  גרורות,  HER2,  סרטן שד
תגובות