COVID-19 עולמי

הערכה: תרכיבי החיסון לא יפעלו היטב נגד הזן הבריטי והדרום אפריקני

מומחים בתחומי הגנטיקה והביולוגיה בארה"ב מעלים את האפשרות שהתרכיבים החדשים לא יעבדו היטב כנגד שני הוריאנטים | שיעורי ההידבקות, האשפוזים והתמותה בבריטניה נמצאים בעלייה

חיסון לקורונה. צילום: שאטרסטוק

בעוד בכירים במערכות הבריאות השונות וגם ראשי החברות פייזר/ביונטק ומודרנה חוזרים ומדגישים ביומיים האחרונים כי להערכתם תרכיבי החיסון שפיתחו יפעלו היטב גם כנגד הגרסה המוטציונית של נגיף הקורונה שאובחנה בבריטניה ("הוריאנט הבריטי") וגם כנגד הגירסה הדרום אפריקנית, שהיא כנראה מידבקת מהר אף יותר מזו הבריטית ופוגעת בעיקר בצעירים – מומחים בתחומי הגנטיקה והביולוגיה בארה"ב סבורים שקיימת אפשרות שהתרכיבים החדשים לא יעבדו היטב כנגד שני וריאנטים אלה. יחד עם זאת הם סייגו את הערכתם במילים: "קיימת אפשרות-מה".

בדיווח על כך הבוקר (ה') ב-CNN צוטט ד"ר מייקל וורובי (Michael Worobey) ביולוג מאוניברסיטת אריזונה שהעלה את האפשרות הזאת. להערכה זאת הצטרפו, לפי הדיווח, גם גנטיקאים. ד"ר וורובי טען שככל הידוע עד כה, מעל 100 אלף וריאנטים של הנגיף "מסתובבים בעולם" אבל שני האחרונים הם שונים מהם.

בארה"ב הועלתה הערכה שכמה מאות אמריקאים נדבקו בוריאנט הבריטי. "פייזר" ו"מודרנה" הודיעו שהנושא נבדק אצלן בקפידה ואם יהיה צורך, תימצא דרך להתאים את הרכב תרכיב החיסון גם כנגד שני וריאנטים אלה.

רשות הבריאות הבריטית והממשלה שם החמירה במגבלות התנועה במדינה נוכח שתי המוטציות המידבקות של הנגיף שזוהו באי הבריטי: הגירסה המקומית וזו שהגיעה מדרום אפריקה.

משבר הקורונה מכה בבריטניה בעוצמה רבה יותר מאשר בשבועות הקודמים. שיעורי ההידבקות, האשפוזים והתמותה נמצאים בעלייה. אתמול דווח על 744 מקרי מוות מקרב חולי קורונה באי הבריטי ביום אחד – שיעור התמותה היומי הגבוה ביותר שם מאז מאי. כמו כן אובחנו קרוב ל-40 אלף נדבקים חדשים. ה-NHS העריך שהזמן הממוצע בין הידבקות למוות ממחלת ה-covid-19 הוא עתה 28 יום.

נושאים קשורים:  המוטציה הבריטית,  חיסון לקורונה,  פייזר,  מודרנה,  חדשות,  19-COVID
תגובות
אנונימי/ת
25.12.2020, 09:10

חבל סתם לזרוע בהלה בהנחות לא מבוססות. נחכה כמה ימים לבדיקה של פייזר ומודרנה על סרום של מחלימים, ונדע. במקרה הכי גרוע, ישפרו את החיסון. ב mRNA זו פעולה פשוטה ומהירה.

אנונימי/ת
25.12.2020, 09:25

למה חבל? זה לא מה שכל מומחי בריאות הציבור אוהבים לעשות כל הזמן - לזרוע בהלה? אז הנה עוד הזדמנות. למה להרגיע אם אפשר להפחיד. זה תמיד עוזר לשלוט באנשים

אנונימי/ת
25.12.2020, 09:27

זו לא כזו פעולה פשוטה, יש לאשר את החיסון החדש שוב, ואז לייצר אותו ולהחליף אותו תוך כדי שינוע, זה תהליך שיכול לקחת כמה חודשים.

אנונימי/ת
25.12.2020, 09:55

ממש ככה. פשוט לכבות את הטלויזיה לא לראות או לשמוע חדשות. זורעים בהלה בציבור.

אנונימי/ת
27.12.2020, 05:17

למה צריך אישור מחדש? את תרכיב השפעת משנים כל שנה בלי אישור מחדש כל פעם. מה שונה כאן?

אנונימי/ת
25.12.2020, 09:14

כי שזה היה מנוהל על ידי משרד הבריאות לא היו אלפי אנשים בבידוד שלא לצורך?

אנונימי/ת
25.12.2020, 10:00

מה שאומר שההשקעה האמיתית צריכה להיות באכיפת לבישת מסיכות כולל על האף. עם כל הקשקשת עדיין כל פעם שאני יוצא מהבית אני רואה יותר מדי אנשים עם מסיכה שלא מכסה את האף, נמצאת על הצוואר או בכלל לא קיימת. צריך להוריד מקדם הדבקה ומסיכות עובדות. המדינה משותקת...למה אין מבצע אכיפה בכל הארץ? מצידי שיגייסו פקחים ומתנדבים וישלמו להם שכר כפול - הסגר עולה עשרות מיליארדים.

אנונימי/ת
25.12.2020, 10:11

נכון, מסיכה גם על האף, היא הטובה ביותר למנוע את מקדם ההדבקה.
אבל מדוע מי שמחוסן (בגלל שחלה והבריא ויש לו נוגדנים או שקיבל חיסון) צריך ללכת עם מסיכה? בגלל שקשה לאכוף זו סיבה מספקת להתעלל במליון אזרחים???
בגלל שאלו שלא מחוסנים מזלזלים, זו סיבה מספקת להתעלל במליון אזרחים?
כנראה יש כמה אנשים במערכת המשותקת הזו שנקראת משרד הבריאות ומשטרת ישראל שהמוח שלהם לא התייבש לחלוטין ולכן הצעתך לא מתבצעת. בתקוה.

אנונימי/ת
25.12.2020, 10:16

ירדה התחלואה בשפעת בגלל שהולכים עם מסיכות!
עלתה התחלואה בקורונה בגלל שלא הולכים עם מסיכות.
רגע, מה הסיפור כאן?

25.12.2020, 10:28

כשאתה יוצא החוצה ורואה אנשים עם מסיכה על הסנטר - לא שם נמצאת הקורונה. בשטח פתוח כמעט ואין הדבקה.
הקורונה נמצאת במשרדים, במפגשים החברתיים, באירועים.

אנונימי/ת
25.12.2020, 10:55

ומי אמר שהמסיכה עוצרת את הנגיף , אפילו מחקר רציני אחד לא ראיתי על הנושא ...אבל מסכה על הפנים גורמת לאנשים לא לשכוח שיש נגיף ...ומגבירה את החרדה ובאותו זמן הלובש אותה מרגיש מוגן שלא בצדק.
בקיצור במקום להסתמך על עובדות מסתמכים על תחושות ...יש לנו עוד הרבה מה ללמוד

25.12.2020, 12:17

יש עבודות בנושא. יטרח כבודו ויקרא באתרי כל קופות החולים יש מידע והפנייה גם לעבודות.

אנונימי/ת
26.12.2020, 01:04

צודק אכיפה מוגברת!!

אנונימי/ת
26.12.2020, 01:07

יש המון מחקרים רציניים, כדאי לבדוק לפני שקופצים

אנונימי/ת
26.12.2020, 22:10

ההיענות הלא מלאה למסיכה מספיקה למנוע התחלת התפשטות וירוס, אבל לא מספקת לוירוס שכבר בדרכי הנשימה של אלפי אנשים ומקדם ההדבקה שלו גבוה משל שפעת.

25.12.2020, 10:07

חלק גדול ממוחי העולם משערים שהחיסון מכסה גם את המוטציות הללו.
שלושה או ארבעה מומחים חוששים שלא.
מה הכותרת שלכם? מה שיגרום לבהלה? האם המטרה של הכתב, שיקראו את האייטם שלו, מקדשת את האמצעים?

אנונימי/ת
25.12.2020, 10:55

בדיוק

25.12.2020, 12:04

נאה דרשת משה ידידי! כותרות יוצרות בהלה. ומדוע זה ליצור בהלה טרם נבדקו העובדות לאשורן? מדוע זה אתר מכובד כDOCTORS ONLY יפרסם וייתן ידו לבהלה? האם משום חדשנות או שמא משום חלוציות? אולי. ואולי כיוון שבהלה, רגש אנושי (ותחושה בסיסית חייתית קדומה ושמורה במינים רבים לאורך האבולוציה) מייצרת שימת לב. ושימת הלב דרושה עד מאוד כאשר חפץ אתה להעביר מסר מסוים. גם בDOCTORS ONLY דרושה שימת הלב, בין היתר לצורך פרסום מודעות של חברות הפרמצבטיקה ושאר גורמי מסחר. שבת שלום משה, לך, לכל בית ישראל ולכל באי עולם.

25.12.2020, 12:16

כי האתר המכובד נוקט בעמדות פוליטיות לא מהיום.

לצערי לכותרת המטע אין שום קשר עם תוכן הכתבה.

25.12.2020, 12:16

כותרת מיותרת שזורעת בהלה מיותרת.
חבל.
ישנה אפשרות שזה לא יעבוד, שווה כמו ישנה אפשרות שהכדור הארץ יותקף על ידי חייזרים בעוד תשע, שמונה, שבע, שש.... אופס. לא קרה ??

אנונימי/ת
25.12.2020, 16:25

הסיבה שרוב החוקרים סבורים שהחיסון כן ימשיך להיות יעיל, היא משום שבתגובה החיסונית נוצרים נוגדנים רבים נגד חלבון הספייק. גם אם נוגדן אחד לא יעבוד, יש מספיק אחרים שכן. מה שעשוי להפסיק לעבוד הם נוגדנים חד שבטיים של רג׳נרון. שם יש רק שני נוגדנים, וייתכן שיצטרכו לייצר חדשים.
https://www.e-med.co.il/emed/new/usersite/content.asp?CatID=2&ContentID=878761

אנונימי/ת
25.12.2020, 16:49

נכון מאד. ובכל מקרה, אם יסתבר שהחיסון פחות יעיל בגלל המוטציות אז לוקח ימים ספורים לשנות את החיסון הפשוט של פייזר ומודרנה לחיסון שיכסה את המוטציות ועוד כמה שבועות לייצר כמויות גדולות של החיסון החדש. אפשר גם לתת זריקה ראשונה של החיסון המקורי וזריקה שניה של החיסון החדש. זה עובד יפה בניסויים בחיות

אנונימי/ת
26.12.2020, 22:15

לא ימים בודדים, אלא לפחות 6 שבועות, ואז צריך לחסן שוב את מי שכבר חוסן בחיסון שלא מתאים, עולה הרבה כסף והרבה זמן לחסן מספיק כדי ליצור חיסון עדר 70-80%. אבל עדיין רב המומחים חושבים שהחיסון הנוכחי כן ייתן הגנה מלאה או קרוב לזה,ונקווה שכך יהיה.

אנונימי/ת
25.12.2020, 18:49

לא לשכוח, אנשים חלו בקורונה יותר מפעם אחת, חלקם נפטרו, אולי חלו בזן עם המוטציה?

אנונימי/ת
25.12.2020, 20:56

שלום,
מעוניינת לדעת לגבי מי שאלרגי לפנצלין ואתופאן ואמורלבצע חיסון. האם יש השלכות ותגובות חמורות כתוצאה מהאלרגיה? מדובר באישה בת 80

27.12.2020, 02:44

חשוב תמיד לשאול את הרופא האישי שלה. ההמלצה של משרד הבריאות היא לא לחסן מי שסבלה מתגובה אלרגית קשה לתרופה או למזון כלשהם.

26.12.2020, 18:34

זה היה צפוי !!!
לפניי כמעט שנה כבר אמרתי שזה יבוא.
ועכשיו כשיש הרבה מוטציות
אז קצב יצירת המוטציות החדשות גדל בצורה אקספוננציאלית.
וכואב לי לומר את זה, אבל זה רק עניין של זמן
עד שתהיינה מוטציות חמורות
שהן או עמידות או אלימות מאוד (גם לגבי צעירים).

הפתרון
אי אפשר להסתמך רק על חיסונים.
חייבים להתחיל לפעול חכם
לפעול בדומה למדינות-אי אסייתיות
ולהביא את קצב ההדבקה
לקצב של נדבקים בודדים בכל יום.

אנונימי/ת
27.12.2020, 10:49

מוטציות הן גם חלק ממערך ההתגוננות בחולייתנים ובע"ח נוספים כנגד תקיפה של וירוס. כמו מורדים במאבק על השתלטות עויינת תאי הגוף שמייצרים את הוירוס מנסים להחדיר רצפים לא תואמים כדי ל"הציל" את אחיהם התאים שיודבקו בהמשך מפל ההדבקה. ברוב הפעמים זה גורם לירידת פעילות או לסיומה ולפעמים ההסתברות לטובת הוירוס. בכל מקרה מדובר באבולוציה דרוויניסטית של הוירוס כאשר המוטציות שורדות (ז"א, יש למוטציה יתרון השרדותי בהדבקה, בייצור וירוסים חדשים, בהדבקה החוזרת או בהגנה מול מערכת החיסון). להגיע מכך למסקנה שהמוטציות ילכו ויחמירו זה לא רציני. קיים תמיד שיווי משקל בין הנזק שגורם וירוס למאחסן או לחולים אחרים ובין מידת חומרתו. וירוס חמור שפוגע חזק ומהר מפסיק להתרבות בין אנשים ומכחיד את עצמו כי גם הגוף לא מספיק לייצר ממנו רבות וגם המאחסן לא יכול להתרועע עם אחרים ולהפיץ (זה נכון גם לחיידקים הרבה פעמים).

אנונימי/ת
26.12.2020, 23:00

הוירוס ישאר עם נוכחות מתמדת, כי בעולם יהיה מאגר אינסופי של אוכלוסיה נגועה. המדינות העשירות היו צריכות לדאוג קודם לכל לחסן את אוכלוסית העולם השלישי, ואחר כך לחטוף עבור עצמן. קוצר הראות הזה יחזור כבומרנג מאחר והנגיף יקנן באפריקה ובאסיה במדה נרחבת שאין סיכוי להכחידו. המסכות ילוו אותנו לעשרות שנים.

27.12.2020, 00:04

כן. בהחלט מקווה שתהיה התאגדות עולמית לעזרה למדינות חלשות.

27.12.2020, 00:06

לא הבנתי למה התכוונת.
את/ה יכול/ה להסביר?

אנונימי/ת
29.12.2020, 14:24

ב- 1 בפברואר, מתוכנן וובינר מעניין בנושא תרכיבים
http://bit.ly/vaccinesISR