מחקרים

הקשר של עישון סיגריות עם מתילציה של DNA וביטוי גנים בדגימות רקמה

במחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת American Society of Human Genetics,  החוקרים ביקשו לזהות תכונות DNAm הקשורות לעישון ברקמות לא נגישות בדרך כלל

עישון (צילום: אילוסטרציה)

עישון סיגריות משפיע לרעה על היבטים רבים של בריאות האדם, ותגובות אפיגנטיות לעישון עשויות לשקף מנגנונים שמתווכים או מתגוננים מפני השפעות אלו. מחקרים קודמים של עישון ומתילציה של DNA (DNAm) מצאו אזורים רבים הקשורים לעישון, למשל AHRR, אך הסתכלו בעיקר על לויקוציטים.

החוקרים יצרו נתוני DNAm מבוססי מערך עבור 916 דגימות רקמה מפרויקט GTExי(Genotype-Tissue Expression) המייצגים 9 סוגי רקמות (ריאות, מעי גס, שחלה, ערמונית, דם, שד, אשך, כליות ושריר).

תוצאות המחקר הדגימו 6,350 CpGs הקשורים לעישון ברקמת הריאה (n=212) ו-2,735 ברקמת המעי הגס (n=210), רובם מהם לא דווחו קודם לכן. עבור שאר סוגי הרקמות (גדלי דגימה בין 38-153), לא נצפה קשר ברור (שיעור התגליות השגויות = 0.05), אך בחלק מהרקמות נצפה העשרה של אזורי CpG הקשורים לעישון שכבר דווחו בעבר. עבור 1,646 לוקוסים (בריאות) ו-22 (במעי הגס), עישון היה קשור הן ל-DNAm והן לביטוי גנים מקומי. עבור לוקוסים שזוהו בריאות וגם במעי הגס (למשל  CYP1A1, AHRR, CYP1B1), החוקרים מצאו כי לעיתים קרובות, חלק מה- CpGs היו שונים בין הרקמות. עם זאת, גם נצפו צברים דומים של CpGs עם מתילציה מוגברת או מופחתת באלמנטים רגולטוריים התואמים לביטוי מוגבר. עבור רקמת הריאה, החוקרים מצאו 17 סטים של גנים מסוג hallmark העשירים ב-CpGs הקשורים לעישון, כולל גנים הקשורים ל-xenobiotics ולסרטן. לפחות ארבעה אזורים הקשורים לעישון בריאה הושפעו מלוקוסים של lung methylation quantitative trait שנמצאו קרובים לאזורים גנטיים חשובים לתפקוד ריאתי (FEV1/FVC), מה שמצביע על כך ששינויים אפיגנטיים עשויים לתווך את ההשפעות של עישון על בריאות הריאות.

החוקרים סיכמו כי תוצאות המחקר הדגימו אזורים הקשורים לעישון ברקמות הרלוונטיות למחלה, כולל השפעות משותפות בין סוגי רקמות שונים.

מקור:

The association of cigarette smoking with DNA methylation and gene expression in human tissue samples. James L. Li,Niyati Jain,Lizeth I. Tamayo,Lin Tong,Farzana Jasmine,Muhammad G. Kibriya,Kathryn Demanelis,Meritxell Oliva,Lin S. Chen,Brandon L. Pierce. The American Journal of Human Genetics 4 April 2024

נושאים קשורים:  מחקרים,  עישון סיגריות,  מתילציה של DNA,  אפיגנטיקה
תגובות