חדשות

לראשונה בעולם: בבריטניה אושר טיפול בקריספר למחלות דם גנטיות

הטיפול, המיועד למחלת תאי חרמש ו-β-תלסמיה, מבוסס על עריכה גנטית של תאי גזע ממח העצם באמצעות CRISPR לייצור המוגלובין עוברי תקין והחזרת התאים המעובדים למטופל

עריכת גנים CRISPR. אילוסטרציה

הרגולטור לתרופות בבריטניה (MHRA) אישר טיפול בכלי לעריכת הגנים קריספר (CRISPR-Cas9) למחלות דם מסוג תאי חרמש ו-β-תלסמיה (β-thalassaemia). זו הפעם הראשונה בעולם שבו מאושר טיפול המבוסס על הביוטכנולוגיה הזו וההחלטה מסמנת שיא נוסף לשיטה המהפכנית שזכתה לשבחים בעשור שחלף מאז גילויה.

על אישור הטיפול, שנקרא קאסגבי (Casgevy), נכתב לאחרונה בכתב העת Nature. הטיפול מבוסס על הוצאת תאי גזע ממח העצם, עריכה גנטית שלהם באמצעות CRISPR כדי לאפשר ייצור המוגלובין עוברי תקין והחזרת התאים המעובדים למטופל.

כפי שדווח לאחרונה בדוקטורס אונלי,  מינהל המזון והתרופות האמריקאי שוקל לאשר את הטיפול (שם גנרי exa-cel) למחלת תאי חרמש; ועדת ייעוץ של ה-FDA נפגשו בחודש שעבר כדי לדון בטיפול. סוכנות התרופות האירופאית בוחנת גם את הטיפול בשתי המחלות.

תלסמיה היא שם כללי לקבוצה של מחלות תורשתיות גנטיות של תאי הדם האדומים, הנובעות מפגם בשרשרות החלבון המרכיבות את ההמוגלובין. מחלת תאי חרמש ו-β-thalassaemia נגרמות על ידי שגיאות בגנים המקודדים להמוגלובין, מולקולה המסייעת לתאי דם אדומים להוביל חמצן בתאי הגוף. מחלת התלסמיה גורמת לאנמיה בדרגות שונות. בצורתה הקשה המחלה גורמת לאנמיה המצריכה מתן עירויי דם לכל החיים.

β-תלסמיה מתרחשת כשמוטציות גורמות לרמות המוגלובין נמוכות בדם, מספר נמוך של כדוריות דם אדומות ותסמינים כגון עייפות, קוצר נשימה ודפיקות לב לא סדירות. מחלת תאי חרמש נגרמת על ידי מוטציה גנטית הגורמת לתאי הדם להשתבש, כך שהם נראים כמו סהרונים. התאים המעוותים יוצרים חסימות בכלי הדם וכך מפחיתים את אספקת החמצן לרקמות, מה שעלול לגרום לשבץ מוחי, נזק לאיברים וכאבים מייסרים כשהשרירים מורעבים מחמצן.

האישור על ידי הסוכנות הרגולטורית לתרופות ומוצרי בריאות הבריטית (MHRA) התקבל בעקבות תוצאות מבטיחות מניסויים קליניים שבדקו טיפול חד פעמי הניתן בעירוי תוך ורידי. הטיפול פותח על ידי חברת התרופות ורטקס פרמצוטיקלס (Vertex Pharmaceuticals) ממסצ'וסטס וחברת הביוטכנולוגיה קריספר תרפיוטיקס (CRISPR Therapeutics) משווייץ.

הניסוי עקב אחרי 29 מתוך 45 חולים באנמיה חרמשית במשך זמן עד לקבלת תוצאות ביניים. "קאסגבי" הקלה לחלוטין על תסמיניהם של 28 מתוכם במשך שנה אחת לפחות לאחר הטיפול.

החוקרים בדקו גם את הטיפול לצורה חמורה של β –תלסמיה, המטופלת בדרך כלל בעירוי דם כפעם בחודש. בניסוי זה, 54 אנשים קיבלו את הטיפול ו-42 מתוכם השתתפו מספיק זמן כדי שיתקבלו תוצאות ביניים. התוצאות הראו כי מתוך 42 המשתתפים, 39 לא נזקקו לעירוי תאי דם אדומים במשך שנה אחת לפחות. לשלושת הנותרים ירד הצורך בעירוי דם ביותר מ-70%.

"קאסגבי" מתבססת על שימוש בכלי לעריכת הגנים CRISPR, שמפתחיו זכו בפרס נובל לכימיה בשנת 2020. הטיפול ניתן על ידי הוצאת תאי גזע מייצרי דם ממח העצם של חולים במחלות אלו ושימוש ב-CRISPR-Cas9 כדי לערוך את הגנים המקודדים להמוגלובין בתאים אלה. הכלי לעריכת הגנים מסתמך על מולקולת RNA שמנחה את האנזים Cas9 לאזור הנכון של הדנ"א, אותו חותך האנזים.

כש-Cas9 מגיע לגן BCL11A, הוא חותך את שני גדילי ה-BCL11A. הדנ"א בדרך כלל מונע ייצור של צורת המוגלובין המיוצר רק בעוברים. על ידי שיבוש הגן הזה, "קאסגבי" משחררת את הייצור של המוגלובין עוברי, שאינו נושא את אותן הפרעות כמו בהמוגלובין מבוגרים, בחולים במחלת חרמש או β-תלסמיה.

לפני שהתאים הערוכים בגנים מוזרמים בחזרה לגוף, החולים עוברים טיפול שמכין את מח העצם לקבלת התאים שעברו שינוי ולאחר מכן תאי הגזע יוצרים תאי דם אדומים המכילים המוגלובין עוברי, מה שמקל את הסימפטומים על ידי הגברת אספקת החמצן לרקמות.

"ייתכן שהחולים יצטרכו להיות מאושפזים לפחות חודש בבית חולים בזמן שהתאים המטופלים תופסים את מקומם במח העצם ומתחילים לייצר תאי דם אדומים עם הצורה היציבה של ההמוגלובין", צוין בהודעת הסוכנות הרגולטורית לתרופות ומוצרי בריאות, ה-MHRA.

המשתתפים בניסויים המתמשכים חוו תופעות לוואי של בחילות, עייפות, חום וסיכון מוגבר לזיהום, אך לא זוהו קשיים בטיחותיים. עם זאת, יש חששות בקשר לבטיחות הטיפול בטווח הארוך ולעלויות הגבוהות שלו. הטיפול עשוי לשמש בתחילה במדינות עשירות עם מערכות בריאות מפותחות בלבד. בכל מקרה, אישור הטיפול מהווה פריצת דרך משמעותית בתחום העריכה הגנטית לטיפול במחלות תורשתיות קשות.

מחיר הטיפול טרם נקבע בבריטניה, אך ההערכות מצביעות על כך שהוא עשוי לעלות כשני מיליון דולר למטופל, בהתאם לתמחור של טיפולים גנטיים אחרים. "לא קבענו מחיר מחירון עבור בריטניה בשלב זה. אנו מתמקדים בעבודה עם רשויות הבריאות כדי להבטיח גישה לטיפול לחולים זכאים במהירות האפשרית", נמסר בחברת ורטקס.

נושאים קשורים:  טכנולוגיית קריספר,  מחלות דם תורשתיות,  חדשות,  Casgevy,  מחלת תאי חרמש,  תלסמיה
תגובות